MIN BAKGRUND

Sidan Min bakgrund kommer i början att handla lite om mina fordon genom åren, bilar och motorcykel som varit i verkstaden och blivit lite ändrade, samt lite om mitt hus för att sen övergå till vad jag sysslat med i mina olika jobb jag haft genom åren.

Jag, som heter Reinhold Andersson men alltid kallats Raje (därav domännamnet) har ända sedan mopedåldern hållit på att skruva och meka i största allmänhet. Mopeden som var en Puch Dakota, ändrades med bland annat förlängd framgaffel, ryggstöd, framflyttade fotpinnar, "Hammenhögsstyre", extra instrument, dubbla ljuddämpare m.m. Detta resulterade i att mopeden var med i Puchjurnalen på sent sjuttiotal. För mig var det inte viktigast att den gick fort, utan att den såg fräck ut. Visst satt väl pluggen löst i cylindern, och var väl ute ibland, men på denna tiden fanns det poliser ute och man ville ju inte missa lämpet till körkortet. Tyvärr finns det ingen bild på mopeden när den var helt färdig, men en hel del av ändringarna är gjorda på denna bilden.

Efter mopedtiden kommer biltiden, men för min del har nu verkstaden kommit igång, och jag har redan köpt mina första verkstadsmaskiner såsom en svarv och pelarborrmaskin. Min första bil blir en 2 år gammal Volvo 240:a. Nu är vi inne i Vallåkratiden, och det dröjer inte länge innan funderingarna kommer på om man kunde bygga om bilen lite. Eftersom bilen var ganska ny var det lite väl drastiskt att sätta vinkelslipen i karossen, så istället inköptes lite delar såsom bl.a. motorhuv och baklucka som man kunde modifiera och sen flytta över till bilen. Efter en massa slit var så bilen klar, och sommaren 82 ordnade killarna i Vallåkra, som var dom som startade med att bygga om Volvobilar, sin första Vallåkraträff. Det var nu enormt populärt att bygga om Volvobilar. Denna träffen skulle man ju givetvis vara med på, och det resulterade i 1:a pris i 240 serien.

Efterhand som tiden gick, tröttnade jag på bilen och sålde den. Istället köptes en Volvo 245:a som var mer en bruksbil, för nu behövde jag kunna lasta mer eftersom verkstaden hade kommit igång lite mera. Jag kom i kontakt med en motortrimningsfirma i Lund, KG Volvotrimning som jag tillverkade en del saker åt. I samband med detta inregistrerades verkstaden som företag. Efter ett besök hos KG fick jag en ide om att motorn i min bil skulle trimmas, och han byggde en motor till mig som var avsedd för turbokonvertering. Jag eftermonterade själv turbo och intercooler, och nu hade jag en kombibil som gick ganska bra. Jag var dock inte riktigt nöjd med effekten, och undersökte möjligheten att trimma den ytterligare, men det visade sig kosta alltför mycket pengar och det ansåg jag det inte vara värt. Jag använde den sedan som en ren bruksbil.

Intresset för bilar hade nu miskat, men en Chevrolet Corvette skulle jag gärna vilja ha. Dock blev det inte något av med detta p.g.a. att jag fick tillfälle att köpa hus istället. Husköpet innebar stora utgifter dels för köpets skull men även för att jag gjorde omfattande renoveringar, så Corvetteplanerna fick läggas på hyllan. Lite mer om husrenoveringen finns att läsa och se under Övrigt. Har här lagt in en bild på huset, som det såg ut när jag köpte det. Idag är det bara själva stommen som finns kvar, allt annat är ombyggt och ändrat.

När sedan huset börjat bli klart kom tankarna tillbaks på Corvetten, och jag började leta först i Skåne men de som fanns till salu här var mer eller mindre rishögar. Eftersom det nästan alltid var jobb i verkstaden, var jag på jakt efter ett exemplar i mycket fint skick. Jag hade helt enkelt varken tid, intresse eller plats för en bilrenovering. På en semester hade jag varit i kontakt med olika säljare och körde runt i halva Sverige och kollade bilar. När jag hittat den jag tyckte var bäst körde jag tillbaks och köpte den. Utbudet var inte särskilt stort så man fick ta vad som fanns, men det var egentligen inte meningen att det skulle vara varken den färgen eller årsmodellen som det blev.

Denna har jag kvar än i dag och den är i lika fint skick som när jag köpte den. Jag har för närvarande inga planer på att avyttra den, men en dröm i framtiden är att byta ut den mot en Corvette 62:a. Dessa är dock mycket sällsynta och således svåra att få tag på, i synnerhet om man är ute efter ett exemplar i fint skick. På senare år vaknade intresset för motorcykel, och jag bestämde mig för att ta MC-kort. Vad det skulle vara för sorts motorcykel fanns det aldrig några tvivel om. Harley Davidson så klart. Modellen skulle vara Heritage Softail Classic, och jag hittade en i den färg som jag ville ha. Detta är en modell som har lite av den gamla kvar men är så pass ny att den är tillförlitlig att köra med. Lite extrautrustning har jag köpt till den och en del har jag tillverkat själv i verkstaden såsom extra ryggstöd och pakethållare t.ex.

Detta var lite om mina fordon genom åren samt vad jag gjort med dem. Eftersom jag kallar verkstaden för hobbyverkstad, innebär detta att jag alltid haft ett jobb också. Nedan beskriver jag lite om vad jag sysslat med genom åren.

Efter skolan började jag jobba på Rörledningsfirma Karl Andersson i Tommarp, som rörmontörslärling. Efter fyra år som lärling med i huvudsak Bengt Lindström som handledare, var man utlärd rörmontör och erhöll VVS-certifikat. Dessa åren var mycket lärorika och innehöll en mängd blandade jobb, bland annat mycket svetsning som man haft stor nytta av längre fram. Här stannade jag sen i ytterligare sex år.

Efter rörmontörstiden gick jag på verktygstillverkningsutbildning i Kristianstad, vilket var väldigt intressant med tanke på verkstaden jag hade hemma. Här fick man fördjupa sina kunskaper inom svarvning, fräsning, slipning, NC-teknik, m.m. Detta var en mycket bra skola med bra lärare.

Efter denna skola började jag direkt att jobba på Verktygstillverkning VTV i Tomelilla som sedan övergick till att heta Tetra Pak VTV, som fräsare. I början med manuella maskiner men efter något år med enbart CNC-maskiner såsom bäddfräsar, arborrverk, svarv m.m. Mest med Haidenhain styrsystem från 155-i530 men även viss isoprogrammering. När det gäller fräsning körde jag här både 3-4-5-axliga maskiner med t.ex. lasermätning, mätprobe, verktygsväxling, robotväxling av arbetsstycke m.m. Här arbetade jag även mycket med mätning i koordinatmätmaskin och optisk mätmaskin, samt var även ansvarig för en mätmaskin. Fördelen med detta jobbet var att här fick man utlopp för sin kreativitet och hade väldigt fria händer att utveckla sina ideer, vilket var bra både för tillverkningen och min egen del. Här fick man även en mängd utbildning inom miljö, mätteknik, styrsystem, cad-cam m.m. Fräsning och mätning var mina huvudsysslor, men man fick även syssla med svetsning, slipning m.m. Tyvärr beslutade man sig för att avveckla bolaget, och det lades ner helt under 2005.